Tuesday, 27 October 2009

.:Kekurangan masa??

2 ayat terakhir Al-Baqarah (penutup urusan)

“Rasul ini telah beriman dengan apa yang diturunkan kepadanya. Dan orang yang mukminin juga beriman. Setiap orang dari mereka beriman dengan Allah, MalaikatNya, kitab-kitabNya dan Rasul-rasulNya. “Kami tidak memperbezakan antara seorang dengan seorang dari RasulrasulNya,“ mereka berkata: “Kami dengar dan kami taati pengampunanMu (yang kami harapkan) ya Tuhan kami, dan kepadaMulah tempat kembali.“ Allah tidak memberati manusia melainkan sekadar kemampuannya. Baginya pahala dari kebaikan yang diusahakannya dan atasnya juga dosa dari kejahatan yang dilakukannya. “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau kira dosa atas kami sekiranya kami terlupa atau tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan atas kami beban seperti yang telah Engkau pikulkan atas mereka yang terdahalu dari kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan atas kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan kasihani kami.Engkaulah pelindung kami. Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.“

Sabda Nabi s.a.w. : Barangsiapa membaca dua ayat yang akhir dari Surah Al-Baqarah pada malam hari, cukuplah keduanya itu baginya. (Riwayat Al Bukhari) “Cukuplah” disini bermaksud cukup sebagai ganti membaca Al Quran, bangun solat malam, membaca Surah Al-Kahfi danAyatul-Kursi dan pelindung segala gangguan.

Digalakkan setiap pelajar membaca ayat-ayat ini setiap malam sebelum tidur atau selepas solat Isyak. InsyaAllah, jika diamalkan dengan yakin dan istiqamah akan dicukupkan pelajaran kitawalaupun kita dalam keadaan kekurangan masa untuk menyelesaikan segala mata pelajaran yang akan diuji.
taken from ......

2 comments:

  1. bagus kema, reminds me!!! :p...wat ak slalu view blog mu!!!

    ReplyDelete
  2. salam kema...ziarah blog kak yer...

    ReplyDelete